* آسمــــــان شــــــب *

در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا ؟!؟!

* آسمــــــان شــــــب *

در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا ؟!؟!

دوربین‌های نجومی

بیشتر افراد به چنین بحثی علاقمندند، بحث در مورد اسباب بازیهای بزرگسالان! وسایلی برای گرفتن عکس، مطابق آخرین تکنولوژی روز.
در آغاز راه، تجهیزات نیروی محرک و لازمه عکاسی است، اما وقتی عکاس کسب تجربه می‌کند و اطلاعاتش در مورد هنر عکاسی بیشتر از معلوماتش در مورد وسایل عکاسی می‌شود، بهتر می تواند با همان وسایل موجود دست به خلاقیت بزند. ولی به هر حال آرزوی داشتن بهترین و آخرین تجهیزات، پایان ناپذیر است و وسوسه نیاز به یک لنز یا فیلتر دیگر سوراخی است که استخر پول شما را خشک می‌کند. عکاسان بسیاری را می شناسم که بارها بهترین تجهیزات را خریداری کرده‌اند و سپس یا آن را با قیمت پایینتر فروخته‌اند و یا از آن استفاده چندانی نبرده‌اند، تنها به این دلیل که به زودی دچار وسوسه خرید چیزی بهتر شده‌اند.
 


برای اینکه دچار چنین مشکلی نشویم نیاز به تاملی بیشتر خواهیم داشت. معمولا ذهنیت‌های نامناسب و تا حدودی چشم و هم چشمی به این حس دامن می زند که فکر نمایید چرا دیگران از چنین و سایل پیشرفته‌ای استفاده می کنند، در حالی که من از استفاده از آن محروممو خودم را با یک وسیله قدیمی سرگرم ساخته ام. در چنین تفکری چیزی که مهجور مانده است، دوراندیشی و وسعت دید است.
درست است، ممکن است سه پایه Manfrotto 190 شما به آن سبکی و استحکام سه پایه فایبرکربن Gitzo نباشد، اما شما مجبور نیستید حقوق یک ماهتان را خرج خرید آن نمایید! اگر نگاهی به دوستان عکاس تان نمایید افراد زیادی را می بینید که از سه پایه‌هایی استفاده می‌کنند که به زور خودشان سرپا هستند، ولی عکس می گیرند و عکسهای خوبی هم می گیرند! از طرف دیگر ممکن است در سرتان خیال ترکیبی از هدهای چند کیلویی سه‌پایه را بپرورانید، بدون اینکه دوربین سنگینی داشته باشید یا از لنزهای سنگین تله‌فتو استفاده نمایید! در هر موردی کمی فکر نمایید که آیا واقعا به این وسیله نیاز دارم؟ آیا عکسهای شما آن قدر دچار عدم شارپنس و لرزش است که حتما نیاز به استحکام و قدرت یک هد گران قیمت بر روی سه پایه خود دارید؟ اگر چنین نیست پولتان را بیهوده خرج نکنید و آن را برای جاهایی که واقعا نیاز است صرف نمایید، مثلا صرف مسافرت و رفتن به جاهای دیدنی و زیبا برای عکاسی نمایید و کسانی را که انبوهی از وسایل پیشرفته و گرانقیمت دارند فراموش نمایید. ضمن اینکه وقتی شما دارید با کوله باری سبک و با وسایلی قابل اعتماد و کاآمد ولی ساده، مثلا از شیب تند کوه بالا می روید و راحت و با آرامش دنبال سوژه عکاسی می‌گردید، آن عکاس با کوله‌باری 30 کیلویی نفس زنان و عرق ریزان و خسته، کمتر فرصت فکر کردن به عکاسی پیدا می‌کند! (البته آن هایی را که برای حمل بارشان کسی را اجیر می کنند تا دنبالشان وسایل را بیاورند، فراموش نمایید!!)
 

 

پس هنگام خرید وسایل و تجهیزات جدید چه کار کنیم؟ یک قانون ساده و کارآمد، بهترین چیزی را بخرید که از عهده خرید آن بر‌می‌آیید و به آن نیاز دارید و در آینده شما را از خریدهای دیگر و تعویض بی‌نیاز می کند. اگر حداکثر تواناییتان خرید یک D50 است، همان را بخرید، ولی اگر به دنبال کردن عکاسی بصورت جدی‌تر می‌اندیشید و می توانید مثلا یک Nikon ِD200 به همراه یک لنز ساده ولی با کیفیت بخرید، قطعا انتخاب بهتری است. اگر آنقدر پول دارید که می توانید یک 1DS MarkII با یک ردیف از لنزهای گرانقیمت کانن را بدون اینکه از قیمتشان تعجب کنید بخرید، لطفا یک چک سفید امضاء هم برای ما ارسال نمایید تا برای گسترش سایت عکاسی و تامین هزینه های آن اینقدر در نماییم!

جنگ برندها

در مورد برندها حتما گفتگوها و بحث‌های زیادی شنیده‌اید. در بین عکاسان وفاداری و تعصب نسبت یک برند خاص زیاد دیده می‌شود و حتما بارها بحث‌های طولانی و مشاجرات زیادی در مورد بهتر و بدتر بودن فلان برند شنیده‌اید. در فروم هم حتما چنین چیزهایی را زیاد شاهد بوده‌اید. چنین بحث‌هایی را اگر دوست دارید، بخوانید، ولی زیاد جدی نگیرید. در روزگار طراحی به کمک کامپیوتر، واقعا اختلاف زیادی بین برندهای مطرح از لحاظ ارگونومی بدنه، مشخصات و کیفیت اپتیکی وجود ندارد. چیزی که شما نیاز دارید، دوربینی است که در دستان شما خوش بنشیند و سپس در همان سیستم و برند، دنبال چیزی که واقعا مورد نیاز شماست بگردید.
اسم و رسم دهان پرکن Leica، Contax/Ziess یا Hasselblad و مانند اینها را فراموش نمایید. اگر محصولات این شرکتها برای شما مناسب است و توانایی مالی خریدشان را دارید، خوب بخرید. ولی اگر فقط توانایی خرید مدلی خوب از یک برند دیگر را دارید، یک لحظه هم اینگونه فکر نکنید که پرستیژ یک برند است که از شما یک عکاس خوب می‌سازد، بلکه چیزی که عکسهای شما را متفاوت و جذاب خواهد کرد، تکنیک برتر و خلاقیت خاص شما خواهد بود. این چیزی است که در عکاسی مطرح است: تجهیزات فقط وسیله‌ای برای رسیدن به انتهای کار است، نه انتهای کار.
مسلما تجهیزات خوب به سرعت بخشیدن و راحتی روند عکاسی کمک می‌کند و هر کسی ترجیح می‌دهد از دوربینی در بالاترین رده تولیدات یک شرکت استفاده نماید، اما در بیشتر اوقات این احساس نیازی کاذب است که بیشتر با زرق و برق تبلیغات ایجاد شده ، تا اینکه بر آمده از نیاز واقعی و مبتنی بر مشخصات واقعی مورد نیاز باشد. حتما همه شما مواجه با این مساله هستید که از بسیاری از تواناییهای دوربینی که اکنون در اختیار دارید حتی یک بار هم استفاده عملی نکرده‌اید.
وقتی شما یک بدنه دوربین جدید می‌خرید، باید تمام سیستمها را بر اساس سازگاری با آن انتخاب نمایید و وقتی در طول زمان به آن وسایل و برند خو می‌گیرید، طبیعی است که به عنوان یک عادت و خاطره خوش، همیشه از آن برند و مدل و تجهیزات، در مقابل هر چیز دیگری که بخواهد آنها را نفی یا تضعیف نماید دفاع می کنید. شما این دوربین را خریده‌اید و برای نوع نیاز شما، یک خرید خوب بوده‌ است. چیزهایی که دیگران می‌گویند مهم نیست و نباید نظر شما را در مورد انتخاب خودتان عوض نماید، ولی در عین حال نباید این احساس رضایت و عادت، سد راه واقعیت بینی شما و نفی دیگران شود.
 


در نظر بگیرید که سایر برندهای عمده نیز در بین تولیدات خود دارای محصولاتی عالی هستند و اینکه تنها شما با یک یا دو برند مرتبط به هم، آشنایی کافی دارید. اینطور فکر نمایید که دوربین و لنز تنها ابزاری در دست شما هستند و شمایید که تصویر را می گیرید و عکس را ایجاد می کنید و این تفکر قدیمی را فراموش نمایید که این لنز است که تصویر را می‌سازد. این لنز نیست که منظره را می‌بیند و عکس را ترکیب بندی می‌کند، بلکه شمایید آن کسی که لنز را برای هدف و پرسپکتیو مورد نظر انتخاب می نمایید. بنابر این باور کنید اگر فکر نیکون یا کانن را فراموش نمایید، بهتر می توانید به نحوه استفاده بهتر از ابزاری که در دست دارید فکر نمایید، بجای اینکه به خود ابزار فکر کنید.
فرقی نمی‌کند که از چه نوع دوربین یا فرمتی استفاده می کنید، به هر حال به یک سری تجهیزات زیربنایی نیاز دارید. پس سعی نمایید پیش از هر اقدامی با تجهیزات مختلف از لحاظ فنی و کاربردی آشنایی بیشتری پیدا نمایید. برای منظور خاصی که می خواهید عکس بگیرید، به خریدی مناسب فکر نمایید. یک دوربین کامپکت یا SLR-like بدرد کار حرفه‌ای نمی‌خورد، و نیز یک SLR برای یک مبتدی که از سطح عکسهای خانوادگی و عکسهای یادگاری بالاتر نمی رود به هیچ وجه مناسب نیست. در نظر گرفتن هدف و منظور و آینده نگری در انتخاب بسیار مهم است.

 

مرجع: اقتباسی آزاد از CameraHobby.com


 

*****

منبع : آســمان شب ایـــــــــــــران    

جستجو برای دیگر ابعاد عالم

دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود موفق به کشف راه های جدیدی برای آشکار سازی دیگر ابعاد عالم شدند. 

آیا می توان نیرو های چهار گانه ی طبیعت را در قالب یک نظریه با هم متحد کرد ؟ این برجسته ترین سوالی است که توجه دانشمندان عصر ما  را به خود جلب کرده  و با نام " یک نظریه برای همه چیز " شناخته می شود  .

یکی از رایج ترین تئوریها در این باره ، نظریه ریسمان ها می باشد که اعتقاد دارد جهان از ریسمان های کوچک نوسان کننده بوجود آمده است .

هنگامی که ما در باره ابعادی فراتر از سه بعد (به علاوه ی یک بعد زمان) قابل تشخیص خود صحبت می کنیم ، ریاضیات نظریه ی ریسمان می تواند به خوبی در مورد آنها توضیح دهد.

مطابق این نظریه ی ابعاد اضافی واقعا در عالم وجود دارند اما بسیار کوچک هستند و در ابعاد قابل تشخیص ما فرو رفته و پیچیده شده اند .

محققان دانشگاه Wisconsin-Madison بر این باورند که راهی برای آشکار سازی این ابعاد پنهان شده وجود دارد .ممکن است این ابعاد ناشناخته بر روی روند گشترش سریع عالم در ابتدای پیداش آن اثر گذاشته باشند و به احتمال زیاد ما می توانیم سایه و ردپایی از این ابعاد اضافی را در تابش پس زمینه کیهانی پیدا کنیم .

متاسفانه ماهواره های کنونی برای پیدا کردن این ردپا در تابش پس زمینه کیهانی ، به اندازه کافی حساس نیستند اما دانشمندان امیدوارند با کمک ابزار های جدید و حساس مانند ماهواره پلانک ، که در آینده به فضا پرتاب خواهد شد ، به اکتشافات خود ادامه دهند .

 

*****

 

 

منبع: آسمان پارس               

دیدار با شکارچی آسمان

 
یک غروب سرد زمستانی است،خورشید کم کم در افق ناپدید می شود و آسمان رنگ آبی تیره ای به خود می گیرد و ستاره های پاییزی و زمستانی کم کم بر روی گنبد لاجوردی آسمان پدیددار می شود، در سمت شرق ستاره آبی رنگ شباهنگ سر از افق بیرون آورده و همچون الماسی درخشان در زمینه ای آبی رنگ می درخشد. در شمال غربی این ستاره، ردیفی از ستاره های تقریباً هم قدر دیده میشود و رصدگران را به تماشای زیبایی های آسمان شب فرا می خوانند. کم کم سپهر لاجورد گون در تاریکی وصف ناپذیری فرو می رود ، در حالی که همه ستاره های آسمان زمستان سر از افق بیرون آورده اند و با نقش و نگارهای زیبایی پهنه آسمان را آراسته اند.

 
 
در این هنگام اگر به سمت جنوب نگاه کنید اطراف همان سه ستاره روشن(کمربند شکارچی) که خط استوای آسمان را نشان می دهند، مستطیلی بزرگ متشکل از ستاره هایی رنگارنگ می بینید، که شکل بدن شکارچی را در ذهن تداعی می کنند. اگر از وسط ضلع بالایی این مستطیل خطی فرضی بکشید به ستاره ای درخشان می رسید که با رنگ زرد خود از قدر .۱ در آسمان می درخشد،  این ستاره که سروش (عیّوق) نام دارد، درخشانترین ستاره صورت فلکی ارابه ران است. اگر دقت کنید کمی بالاتر از ضلع بالایی بدن شکارچی مجموعه تقریباً محوی از ستاره هایی را می بینید که تشکیل مثلث کوچکی به نام راس الجوزا را داده اند که نماد سر شکارچی است. درخشانترین ستاره صورت فلکی شکارچی، ابط الجوزا ستاره ای است با رنگ نارنجی مایل به قرمز که از ما فاصله ای در حدود ۴۳۰ سال نوری دارد و به عنوان نزدیکترین ستاره این صورت فلکی به خورشید شناخته می شود. اگر از این ستاره به سمت شرق حرکت کنید به ستاره زیبای شعرای شامی می رسید واگر از شعرای شامی به سمت شمال حرکت کنید، می توانید جفت ستاره کاستور و پلوکس را ببینید.
اما ستاره ای که در سمت راست و بالای این مستطیل قرار دارد از لحاظ درخشندگی سومین ستاره این صورت فلکی است و اگر از این ستاره به سمت شمال غرب خطی بکشید می توانید ستاره سرخ فام دبران را ببینید که در میان خوشه ستاره ای قلایص همچون یاقوتی زیبا می درخشد. در سمت راست این ستاره زیباترین خوشه ستاره ای اسمان جا خوش کرده است، جرمی که در همه ابزارهای رصدی و همچنین با چشم غیر مسلح به زیبایی می درخشد در حالی که رازهای نهفته زیادی را درونش پنهان کرده است.
ستاره زیبایی در سمت غربی ضلع پایینی مستطیل شکارچی قرار دارد که به عنوان پای شکارچی شناخته میشود، ستاره ای به رنگ آبی-سفید که در نقشه ها با نام بتا شکارچی آورده شده، در حالی که درخشندگی آلفا شکارچی که ستاره ای متغیر است در حالت میانگین کم تر از این ستاره است.
رجل الجبار(بتا شکارچی) از قدر .۲ خود ستاره دوتایی بسیار زیبایی است که همدمی از قدر ۹ به رنگ آبی دارد و رصدگران تیزبین با تلسکوپهای آماتوری متوسط، مثلاً بازتابی ۵ اینچ، حتی در آلودگی نوری شهرها آن را در فاصله ۹.۵ ثانیه قوسی از همدمش می بینند.
 
اما باز هم سراغ کمربند شکارچی برویم، مجموعه ای از سه ستاره بارز هر کدام از قدر حدود ۲ که به ترتیب از غرب به شرق با نام های دلتا، اپسیلون و زتا شناخته می شوند. ستاره دلتای شکارچی، ستاره ای دوتایی است که همدم آنرا از قدر ۷ حتی در ابزارهای کوچک نیز می توانید ببینید. درست در سمت جنوب ستاره زتا شکارچی نواری از سحابی به نام IC ۴۳۴ وجود دارد، در سر این نوار سحابی تاریک کله اسبی قرار دارد که با تلسکوپهای آماتوری به صورت مستقیم قابل رویت نیست، ولی می توانید این سحابی را به همراه سحابی شعله در تراشه های سی سی دی ثبت کنید.

اگر به سمت غرب این سحابی(به اندازه عرض سحابی) و جنوب زتا نگاه کنید، ستاره ای از قدر ۴ را می بینید که حتی با چشم غیر مسلح نیز به آسانی دیده می شود، ولی اگر با یک تلسکوپ کوچک به این ستاره نگاه کنید منظره شگفت انگیزی را می بینید، ۳ ستاره در کنار یکدیگر که شبیه منظومه ای جالب در فضا هستند.
شمال ستاره زتا شکارچی خاستگاه یک سحابی بازتابی با نام M۷۸ می باشد که در تلسکوپ شباهت زیادی به یک دنباله دار دارد.
اما معروفترین جرم غیر ستاره ای شکارچی، سحابی باشکوهی است، که حتی در شهرهای بزرگ نیز به صورت ستاره ای مه آلود در جنوب کمربند جبار دیده می شود و در داستان ها خنجر شکارچی معرفی شده است؛ جرمی که در ابزارهای کوچک و متوسط بازوهای درخشان و زیبای خود را به نمایش می گذارد.
این جرم یک زایشگاه ستاره ای است! محدوده ای در فضا که ستاره هایی جدید در آن متولد می شوند.
 

اگر دقت کنید، در شمال این سحابی، سحابی کوچک دیگری می یابید که با نام M۴۳ شناخته می شود؛ همچنین در شمال M۴۳ یا چسبیده به آن ردیفی تسبیح مانند از ستاره های ریز می بینید که من این خوشه ستاره ای باز را به نمونه کوچک شده برساوش! تشبیه می کنم، خوشه ای با نام NGC ۱۹۸۱ که از نظر من شاید زیباترین خوشه آسمان زمستان باشد!
اما اگر ابزاری با توان تفکیک مناسب داشته باشید، به سراغ چهار ستاره روشن داخل M۴۲ بروید و از دیدن ذوزنقه جبار لذت ببرید.
صورت فلکی شکارچی تنها یکی از صور فلکی زیبای آسمان زمستان است که با داشتن انواع جرم سماوی(ستاره های متغیر، دوتایی، سحابی، خوشه ستاره ای و...) می تواند میزبان رصدگران آسمان شب در شبهای رصدی باشد.
 
 *****
 
منبع: سایت رسمی مجله ی نجوم